tisdag 20 oktober 2009

Kassler i ugn och lasagne receptet!

Idag blev det en snabb och enkel middag, kassler i ugn, eftersom det var tänkt att jag skulle träna ikväll.
Men när jag skulle dra på mig träningskläderna insåg jag att byxorna ligger hemma hos svärföräldrarna!
Så det fick bli lite städning istället.

Att göra kassler i ugn är hur lätt som helst!

2 portioner:

Kassler ca 400g
4 dl smaksatt creme fraiché. (Ex franska örter)
Ost.

Sätt ugnen på 225 grader.
Skiva kasslern i ca 1/2 cms skivor. Lägg dem i en ugnsform.
Bred creme fraichén över, skiva eller riv ost över.
Gratinera i ca 25-30 minuter.
Servera med ris och grönt.


Här kommer receptet på lasagnen jag gjorde i lördags.
Det är en kaloribomb ala Allan.

3 portioner

ca 400 gram köttfärs
1/2 medelstor gul lök
1 klyfta vitlök
1 burk Barilla Gorgonzola tomatsås
1 förpackning Kelda four cheeses sause
5 lasagneplattor
Salt och peppar.
Ost.

Sätt ugnen på 200 grader.
Förkoka lasagneplattorna i rikligt med vatten, ca 8 minuter.
Hacka lök och vitlök. Stek det i en stekpanna, lägg över det i en kastrull.
Stek köttfärs i omgångar salta och peppra, lägg i kastrullen. Blanda i tomatsåsen.
Varva köttfärs, ostsås och plattor i formen.
Se tills så du har köttfärs och sås så det täcker de översta plattorna ordentligt.
Riv över ost.
Grädda i ca 20 minuter, se till så att det bubblar ordentligt.
Men akta så att det inte bränns.

2 kommentarer:

  1. Yes, paljetter.. balla, men vet inte om jag ska köpa de än.. :)

    SvaraRadera
  2. Jo prova absolut mina choklad & vaniljbullar, de blev succé :)

    Jag ska ta & spara ditt lasagnerecept, det lät jättegott! :)

    SvaraRadera