tisdag 29 december 2009

Vad vi åt på julafton!

Jag firade jul med mamma och pappa och vi var redan trötta på julmat.
Så vi bestämdes oss för att göra lite lyxigare mat istället:

Vitlöksbröd.
Getostgratinerad fläskfilé.
Potatisgratäng.
Vit chokladpannacotta.

Getostgratinerad fläskfilé.
För fyra personer:

500gram fläskfilé
200gram fetaost
2dl creme fracihé
ev 1 vitlöksklyfta

Sätt ugnen på 200 grader.
Skiva fläskfilén och bryn den. Salta och peppra.
Lägg den i en ugnsfast form.
Mosa osten och rör i creme frachién. Pressa en vitlöksklyfta om du vill!
Lägg röran ovanpå köttet.
Ställ formen i ugnen och grädda i ca 10-15 minuter.


Jag ville undvika blockchoklad för jag tycker inte den var god, men vilket sjå det var att hitta något annat.
De hade verkligen ingen vit choklad förutom block. Men precis när jag tänkte ge upp såg jag en långt upp på en hylla! Det fanns bara en kaka kvar!

Vit chokladpannacotta:
För fyra personer:
4 dl vispgrädde
1 tsk vaniljsocker eller en halv vaniljstång
100 gram vit choklad
1 1/2 gelantin blad

(Skär vaniljstången på mitten.)
Koka upp grädde och vanilj, när första bubblan syns ta bort kastrullen från värmen.
Bryt sönder chokladen och lägg i den. Rör tills den lösts upp. Lägg i gelantinet och rör även detta tills det lösts upp.
Häll upp i portionsglas/skålar. Låt det kallna lite innan du ställer dem i kylen.
Låt stå i några timmar tills det stelnat.
Garnera med bär innan servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar