fredag 5 februari 2010

Bullar med choklad och vaniljsmak!

Hur gott låter inte det?

Jag vill ägna detta inlägg till min underbara mormor Ragna, som hjälpte mig vid första baket.

Inspirationen kommer från dessa bloggar:



Jag använde mig av mörk choklad ena gången och ljus nästa.
Det var lika gott båda två.


Ca 40 bullar.

Deg:
150 gram smör
5 dl mjölk
50 gram jäst
1 tsk salt
1 dl socker
14-15 dl mjöl


Fyllning:
200 gram smör rumstempererat
2 dl socker
200 gram choklad
2 tsk vaniljsocker

ägg
pärlsocker


Smält smöret häll i mjölken tills den når 37 grader.
Smula ner jästen i en stor bunke, rör ut det med lite spad så att det löser sig.
Häll i resten av spadet.
Tillsätt sedan socker, salt och nästan allt mjöl.
Arbeta degen smidig tills den släpper från kanterna.
Jag använde degkrokarna på elvispen varvat med en trägaffel.
Låt jäsa i 30 minuter med en handuk över.

Sätt ugnen på 225 grader.

Hacka chokladen.
Vispa smöret med sockret och vaniljsockret.
Ta upp degen på ett mjölat underlag och knåda den smidig.
Dela den i fyra delar. Börja sedan med en del i taget.
Kavla den rektagulär. OBS inte för tunn!
Bred på smöret, fördela chokladen jämnt över degen. Glöm inte kanterna!
Rulla ihop degen, börja med en långsida. Skär dem i 2-3 centimeters bitar.
Lägg dem i bakformar på en plåt. Låt jäsa i trettio minuter.
Pensla med uppvispat ägg och strö pärlsocker över.

Grädda i 8-10 minuter.

1 kommentar:

  1. Gud så gott det låter med chokladbullar! Har jag aldrig testat faktiskt!

    SvaraRadera