lördag 20 februari 2010

Choklad och hallontårta!

Vi hade gäster förra helgen och då passade jag på att göra en tårta.





Jag gjorde en chokladbotten, delade den i två delar och hade hallonsylt emellan.
Spacklade tårtan gjorde jag med chokladganaché och strödde mini-smarties över.

Botten blev väldigt torr och hård, undrar vad jag gjorde för fel.


Chokladbotten:

0,5 dl kakao
0,5 dl kokande vatten
225 gram smör
2,75 dl socker
4 ägg
3,25 dl mjöl
2 tsk bakpulver

Värm ugnen till 180 grader.
Blanda kakao och vattnet i en skål, rör i sockret. Dela smöret i mindre bitar och lägg i skålen.
Vispa fluffigt och rör ner ett ägg i taget.
Blanda i mjölet och bakpulvret.
Häll i en smord form och grädda i 40-45 minuter.

Oh, chokladganaché är så gott.
När det bara var lite kvar av tårtan åt jag chokladganachén och slängde resten. ;-D



Chokladganaché:


150 gram choklad
1 dl grädde

Bryt chokladen i mindre bitar och lägg i en bunke.
Värm grädden i en kastrull tills den nästan kokar, häll över chokladen.
Rör tills chokladen smält, låt det hela svalna.
Ställ sedan in det i kylen över natten.
Spackla tårtan med chokladganachén.




1 kommentar: