lördag 20 februari 2010

Kärleksmums med chokladsmörkräm!

Hann tyvärr inte ta någon bild på dessa godingar!

Receptet på kärleksmumsen har jag fått från min kusin Madde!
Eftersom varken jag eller min sambo tycker om kaffe, gjorde jag en chokladsmörkräm istället för den klassiska glasyren.
Det receptet kommer härifrån, fast jag halverade receptet!



Kärleksmums:

3 ägg
3 dl socker
1 1/2 dl mjölk
4 1/2 dl mjöl
3 tsk bakpulver
3 tsk vaniljsocker
1 1/2 msk kakao
225 gram smör
100 gram choklad
kokos

Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret och chokladen i en kastrull låt svalna.
Vispa ägg och socker, rör sedan i mjölken.
Rör sedan i de torra ingredisenserna och sist smöret/chokladen.
Häll i en form, grädda i ca 25-30 minuter.
Låt kakan svalna innan du brer på glasyren/smörkrämen.
Strö över kokos!

Chokladsmörkräm:

57,5 gram mjukt smör
125 gram florsocker
1 tsk kokande vatten
50 gram smält choklad

Vispa smöret fluffigt, häll i florsockret lite i taget under vispning.
När allt florsocker är i, blanda i vattnet och chokladen.
Bred ut på kakan.

1 kommentar: