söndag 15 november 2009

Chokladspäckade brownies!

Nu står det en form med brownies och kallnar på vårt köksbord.

Receptet är från Martha Stewart. Danielle på Heavenly cupcake har översatt receptet.

Men självklart har jag gjort det på mitt sätt. Jag använde ljus choklad och flytande margarin.


113 gram smör
225 gram choklad
3 1/2 dl socker
4 ägg
2 tsk vaniljsocker
1 2/3 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 175 grader.
Smöra en form och klä den med bakplåtspapper. Klipp så den passar lite bättre, lämna lite papper så det går att lyfta upp kakan när den svalnat. Man smörar formen så att pappret fastnar bättre och ger en bättre form.


Smält smör och choklad i en kastrull, alternativt ett vattenbad. Var försiktig så det inte blir grynigt.
Ställ åt sidan så det svalnar till rumstemperatur.
Häll i det i en stor bunke.





Rör i socker, ta lite i taget i början, se till så det blandar sig ordentligt.

Nu ska du röra i ett ägg i taget, även här ska det blandas ordentligt. Lägg inte i nästa ägg förens det är ok.

Jag knäcker alltid ägg i ett glas så jag kan kontrollera att det in blir något skal.




Rör sedan försiktigt ner siktat mjöl, socker och bakpulver.






Häll smeten i formen. Grädda i 40 minuter, den ska vara torr. Men akta så den inte bränns.
Låt den kallna i sin form, ställ sedan in den kylskåpet en stund.

2 kommentarer:

  1. mmm så gott det ser ut! skulle nog inte kunna hålla mig från att äta lite av den där smeten. :)

    SvaraRadera