onsdag 11 november 2009

Läcker thaiwok.

Ikväll blev det wok, något jag inte gjort på väldigt länge.

Använder alltid färska grönsaker och kryddor när jag lagar thai mat.
Den här gången blev det billiga nudlar, sånna i portionsförpacking. Tycker de är så goda och tillsammans med kokosmjölken blir de ljuvliga.

Ett tips, skala ingefäran plasta in den och lägg den i frysen. Så håller den sig längre. När du vill ha ingefära är det bara att ta fram den och riva den.

2 stora portioner:

1 burk kokosmjölk.
2 påsar nudlar.
1 paprika.
2 kycklingfiléer.
8 champinjoner.
1 "strå" citrongräs.
Ingefära.


Koka nudlarna, låt vattnet rinna av.
Borsta och skiva champinjoner, stek dem på hög värme i olja. Lägg dem i en kastrull.
Skiva paprikan, stek hastigt på hög värme. Lägg i kastrullen.
Skär kycklingen i små bitar, stek dem tills de är genomstekta. Lägg i kastrullen.
Skiva lite av citrongräset. Skala ingefäran, gör lättast med sked.
Häll i kokosmjölken.
Riv ingefära över kastrullen och lägg i citrongräset.
Lägg i nudlarna, skär ev. lite i dem så det blir mindre delar. (Lättare att äta då.)
Låt allt koka upp och koka någon minut.


Imorgon ska jag till arbetsförmedlingen och träffa min jobbcoach.
Ska bli roligt och se vad jag kan göra med framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar